Grant Funduszu AMAZON

2025-06-30 0 Comments

Po wakacjach będziemy realizować GRANT Funduszu AMAZON dotyczący rozwoju kompetencji przyszłości, nauki i innowacji. Żródło zdjęcia i wywiad w linku poniżej:

https://www.aboutamazon.pl/wiadomosci/spolecznosc/znamy-beneficjentow-funduszu-amazon

STEMownia – Otwórz Drzwi Nauce” to projekt edukacyjny przygotowany przez Fundację Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Adama Mickiewicza w Piastowie „Horyzonty Innowacji”. W ramach inicjatywy uczniowie wcielą się w EKO-Detektywów badających jakość powietrza. Dzieci i rodzice odkrywać będą tajniki nauki podczas Rodzinnych Laboratoriów, a młodzież i seniorzy stworzą cyfrowe opowieści o Piastowie w ramach inicjatywy „Opowiedz mi przyszłość”. Projekt łączy naukę, współpracę i lokalną tożsamość, udowadniając, że STEM łączy pokolenia – to doświadczenie, które zostaje na dłużej.

Zapisy na BEZPŁATNE ZAJĘCIA już wkrótce!

Co Państwa skłoniło do zgłoszenia w konkursie? Czy takie inicjatywy jak Fundusz Amazon są potrzebne?

Zgłoszenie do konkursu programu grantowego wspierającego edukację STEM wynikało z naszej głębokiej wiary w znaczenie rozwoju kompetencji przyszłości – zwłaszcza w obszarach nauki, technologii i matematyki. Uważamy, że umiejętności STEM są kluczowe dla przygotowania młodych ludzi do wyzwań rynku pracy, który dynamicznie się zmienia i coraz bardziej opiera się na innowacjach technologicznych.

Wierzymy, że taka współpraca wzbogaca obie strony: młodzi uczą się odpowiedzialności, empatii i komunikacji, a seniorzy – często po raz pierwszy – mają szansę odkryć świat nowych technologii, korzystając z wiedzy i entuzjazmu młodszego pokolenia. STEM przestaje być dzięki temu czymś abstrakcyjnym – staje się narzędziem do łączenia ludzi, przekazywania doświadczeń i wspólnego działania.

Takie inicjatywy jak Fundusz Amazon są zdecydowanie potrzebne. Po pierwsze, dają one realne wsparcie finansowe, które pozwala instytucjom edukacyjnym, organizacjom pozarządowym czy szkołom realizować projekty, na które często brakuje środków. Po drugie – co równie ważne – niosą za sobą ogromny ładunek motywacyjny. Pokazują, że rozwijanie pasji w kierunku STEM jest nie tylko wartościowe, ale też doceniane przez otoczenie społeczne i biznesowe.

W naszym przypadku udział w konkursie to również szansa na rozszerzenie zasięgu działań edukacyjnych, wymianę doświadczeń z innymi podmiotami oraz promowanie równego dostępu do nowoczesnej edukacji – niezależnie od miejsca zamieszkania czy sytuacji materialnej uczniów.

Takie programy jak Fundusz Amazon to nie tylko granty – to inwestycja w przyszłość całego społeczeństwa.

STEMownia” łączy działania edukacyjne z budowaniem lokalnej tożsamości i współpracą międzypokoleniową. Skąd pomysł na tak szeroką formułę i jak udało się ją zintegrować w jednym projekcie?

Pomysł na tak szeroką formułę „STEMowni” zrodził się z potrzeby stworzenia miejsca, które nie tylko rozwija umiejętności technologiczne, ale też buduje wspólnotę. Zauważyliśmy, że edukacja STEM może być czymś więcej niż tylko nauką programowania czy robotyki – może stać się pretekstem do dialogu, współpracy i odkrywania wspólnych wartości. Nasze miasto jest sypialnią Warszawy, więc wszyscy migrują do niej na różne zajęcia. Chcieliśmy pokazać, że my też potrafimy zorganizować coś fajnego dla lokalnej społeczności.

Chcieliśmy, aby STEMownia była przestrzenią otwartą dla wszystkich pokoleń, gdzie młodzież i seniorzy mogą nie tylko razem się uczyć, ale też dzielić doświadczeniem i wzajemnie się inspirować. Wierzymy, że nowoczesność nie wyklucza tradycji , zgodnie z naszych mottem szkoły i fundacji– przeciwnie, mogą się doskonale uzupełniać. Dlatego obok warsztatów naukowych, zaproponowaliśmy działania związane z historią lokalną, dziedzictwem kulturowym i społeczną aktywnością.

Udało się to zintegrować w jednym projekcie. Postawiliśmy na metodę małych kroków – dlatego chcemy zacząć od wspólnych warsztatów, rozmów, obserwacji potrzeb. Mamy nadzieję, że zainteresujemy mieszkańców i  wspólnie będziemy tworzyć, rozmawiać i mieć wpływ na to, co dzieje się wokół nich.

W związku z powyższym w efekcie powstał projekt, który łączy technologię z tożsamością lokalną, naukę z empatią, a edukację z zaangażowaniem społecznym. I właśnie w tej różnorodności tkwi jego siła.

Dlaczego zdecydowaliście się połączyć edukację STEM z tematyką ekologiczną i cyfrową? Co daje takie interdyscyplinarne podejście?

Zdecydowaliśmy się połączyć edukację STEM z tematyką ekologiczną i cyfrową, ponieważ wierzymy, że współczesne wyzwania wymagają kompleksowego podejścia. Dziś nie wystarczy znać podstawy programowania czy robotyki – równie ważna jest świadomość problemów środowiskowych, umiejętność krytycznego myślenia i sprawne poruszanie się w cyfrowym świecie.

Chcieliśmy, aby uczestnicy naszego projektu nie tylko uczyli się technologii, ale też rozumieli jej wpływ na otoczenie i przyszłość naszej planety. Dzięki temu mogą nie tylko zdobywać wiedzę, ale też rozwijać odpowiedzialną postawę obywatelską – widząc, jak wykorzystanie STEM może wspierać zrównoważony rozwój, poprawiać jakość życia i rozwiązywać realne problemy społeczne.

Interdyscyplinarne podejście otwiera zupełnie nowe możliwości edukacyjne – łączy teorię z praktyką i uczy patrzenia szerzej. Przykładowo: zapoznając się z budową czujników monitorujące jakość powietrza, uczniowie nie tylko je odczytują, ale też analizują dane, zastanawiają się nad przyczynami zanieczyszczeń i szukają lokalnych rozwiązań. Dzięki temu nauka staje się bardziej angażująca, praktyczna i osadzona w rzeczywistości.

To podejście pomaga też przełamywać bariery – między pokoleniami, między przedmiotami szkolnymi, a nawet między „techniką” i „humanistyką”. W STEMowni pokazujemy, że technologia może być narzędziem zmiany – mądrej, odpowiedzialnej i wspólnej.

Zdecydowaliśmy się połączyć edukację STEM z tematyką ekologiczną i cyfrową, ponieważ wierzymy, że najlepsze efekty edukacyjne przynosi podejście interdyscyplinarne, osadzone w realnym kontekście. Chcemy, aby uczestnicy naszego projektu nie tylko rozwijali kompetencje technologiczne, ale również uczyli się odpowiedzialności społecznej, świadomości ekologicznej i krytycznego podejścia do informacji cyfrowych.

W naszym projekcie ważnym elementem jest współpraca międzypokoleniowa oparta na cyfryzacji. Przykładem są działania, w których młodzież wspólnie z seniorami nagrywa krótkie filmy i relacje opowiadające o tym, jak dawniej wyglądał Piastów – miasto, z którego pochodzimy. Młodzi i seniorzy uczą się obsługi sprzętu, montażu i edycji wideo. Dodatkowo seniorzy dzielą się wspomnieniami, historią i osobistą perspektywą. Takie działania nie tylko rozwijają kompetencje cyfrowe, ale też wzmacniają lokalną tożsamość i międzypokoleniowe więzi.

Interdyscyplinarne podejście pozwala pokazać, że technologia może służyć nie tylko innowacji, ale też pielęgnowaniu pamięci, budowaniu wspólnoty i chronieniu tego, co lokalne i ważne. Dzięki połączeniu STEM z tematami społecznymi i ekologicznymi edukacja staje się bardziej angażująca, a uczestnicy czują, że naprawdę mają wpływ na swoje otoczenie

informacje prasowe przygotowała pomysłodawczyni projektu: p.Aneta Czyż-Pachołek